اسامی حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها :
3. مبارکه:
«بَرَکَتْ: فایده ثابت. قاموس، «برکت» را زیادت، سعادت و «بروک» را ثبوت معنا کرده و گوید: «باِرکْ علی محمّد و آل محمّد»، یعنی شرف و کرامت آنها را همیشگی کن. مجمع البیان، ذیل آیه 97 سوره بقره گفته: اصل برکت به معنای ثبوت است گویند: «برک بروکاً»، یعنی ثابت شد، پس برکت به معنای ثبوت فایده است در اثر نمو و رشد. مجمع آب را، «بِرْکِة» گویند که آب در آن ثابت است. در مفردات گوید: برکت، یعنی ثبوت خیر خدایی در یک چیز، و مجمع آب را، برکه گویند. مبارک چیزی است که در آن فایده ثابت باشد.»1.
بِرْکِة: در لغت آبگیر را گویند، جایی که آب به مرور زمان در آن جمع میشود. برکة: الزیاده، افزایش و زیادت معنا میدهد. برکت، رشد و نمو و زیادتی در یک شیء را گویند. و راغب گوید برکة به جایی اطلاق میگردد که خیری الهی بدون حساب و شمارش نصیب شده باشد.2
حضرت زهراء (س) منبع انواع برکات است، و مهمترین برکت در وجود فاطمه زهرا (س) این است که ذریه پیامبر از نسل زهراء (س) هستند، در حالی که با مراجعه به تاریخ روشن میشود که دشمنان آن حضرت با به وجود آوردن وقایع مختلف، فرزندان فاطمه زهراء (س) را از بین می برده اند. در واقعه کربلا فقط یک فرزند برای امام حسین (ع) باقی ماند، آن هم امام سجاد (ع). و بنابر قولی، هفت فرزند امام حسن مجتبی (ع) و دو فرزند حضرت زینب (س) را نیز به قتل رساندند. و اما ام کلثوم (س)، اصلا از او فرزندی متولد نشد. و در این مسیر چه وقایع دردناکی که برای ذریه فاطمه زهرا (س) به وجود آوردند و فرزندان زهراء (س) را از دم تیغ گذراندند. با همه آنچه که گفته شد، لکن از برکت نسل فاطمه زهراء (س)، سادات سر تا سر جهان را نورافشانی میکنند. قریب به محال است جایی را بیابیم که یکی از اولاد فاطمه زهرا (س) در آنجا نباشد. «مبارکه»، دلالت بر برکت در ذریه آن حضرت میکند، همچنان که کوثر بر کثرت اولاد حضرت زهراء (س) دلالت دارد.
توصیف فاطمه زهرا (س) در انجیل
عبداللَّه بن سلیمان میگوید: اوصاف پیامبر خاتم (ص) را در انجیل خواندم که ایشان زیاد نکاح میکنند و نسل کمی خواهند داشت و نسل او از «دختری مبارک» به وجود خواهد آمد که برای او خانه ای در بهشت آماده گشته است....» 3.
پی نوشت ها :
1.
قاموس قرآن، ج 1، ص 1892. والبرکة ثبوت الخیر الإلهی فی شیء، قال تعالی: (لفتحنا عیلهم برکات من السماء والأرض) و سمی بذلک لثبوت الخیر فیه ثبوت الماء فی البرکة، والمبارک ما فیه ذلک الخیر... و لما کان الخیر الإلهی یصدر من حیث لایحس و علی وجه لایحصی و لایحصر قیل لکل شیء ما یشاهد منه زیادة غیر محسوسة هو مبارک و فیه برکة. مفردات راغب، مادهی برکة.
3. بحارالانوار، ج 43، ص 22، ر 14 از امالی صدوق
تهیه شده در گروه اینترنتی انتظار یار